HAMAR + er en mulighetsstudie for etableringen av et aktivitetssenter for unge, lokalisert på jernbaneområdet Espern i Hamar. Studien undersøker hvordan ubenyttet industriell kulturarv kan hensynsfylt tilpasses for å gi nytt liv til et område i utvikling. Prosjektet henter inspirasjon fra aktivitetskonseptet GAME, der urban idrett og aktivitet for unge gis en definert plass i byen.
HAMAR +
Transformasjonen av bygningen fra verksted til kulturhus er formulert i fire steg, der tomrommet som oppstår i forlatt industri, igjen kan fylles med aktivitet gjennom tydelige formgrep som tilrettelegger for ny bruk.
Et viktig prinsipp har vært å understøtte bygningens opprinnelige uttrykk og fastholde dets arkitektoniske formspråk. På den måten kan prosjektet fungere som en historisk formidler i en bydel i utvikling, samtidig som en ny verdifull funksjon kan introduseres.
Det planmessige hovedgrepet er etableringen av den indre gate. Gatens struktur går på langs av hele bygget og for forbinder de ulike rommene i en samlet bevegelse, samtidig som hele grunnflaten forblir åpen for fri bevegelse.
Den indre gate er et element som ikke rører yttervegger og kun tar kontakt med eksisterende bygningsmasse med stålsøyler som møter grunnplanet kun i noen få punkter. Sirkulasjonen oppover i den indre gaten tilgjengeliggjøres med ståltrapper som svever over det generøse industrielle gulvet.
Bygningens spor etter industriell verkstedsaktivitet etterlater romlige former tilgjengelige for redefinering. Kanskje kan nedsenkningene i verkstedsgulvet gi rom for å oppleve et akvarium fra undersiden.