Løsningsforslaget VELOCIPEDE bidrar til en spennende dialog mellom en ikonisk, historisk bebyggelse og et nytt bygg som vil fungere som et lavmeælt landemerke. Forslaget er en lettfattelig plan som svarer på funksjonskravet med ulike varianter av sykkelparkering, samt låsbare skap til oppbevaring av hjelmer og batterier m.m. Prosjektet har tilpassede proporsjoner og høyder for å skape en god overgang mellom stasjonsbygningen og det som i senere tid er blitt kjent som «sykkelbua».
Velocipede
År
Invitert konkurranse - sykkkelhotell på Hamar
Areal
240 m2
Oppdragsgiver
BaneNord
Prosjektansvarlig
Ola Spangen
Medarbeidere
Marius Erikstad
Julian Fors
VELOCIPEDE har en enkel trekonstruksjon med doble søyler som fører bjelkene ut under takutstikket. Søylene står på en støpt ringmur som sikrer bygget mot flom og samtidig forenkler rengjøring av gulvet, innfesting av sykkelstativer og reduserer faren for støtskader på bygget. Betonggulvet støpes med fall mot sentralt sluk under rist. Den horisontale avstivningen sikres med monterte plater på den tette delen over takutstikket. Det etableres overlys bak parapet for å forsterke rom- og trygghetsfølelsen for de besøkende. Byggets hovedfunksjon oppfylles ved å beskytte syklene mot vind, regn og sol og det er ikke lagt til grunn noen form for temperaturstyring.